Mîrê Ribabê: MIRADO (Miradê Kinê)
Lêkolîn: Selamî ESEN
Yek ji van
civakparêzan jî hunermendê kurd Mirado ye. Gelo, Mirado kî ye, çi ye? Bersiva
vê ji min re giran tê; ji ber ku mirov dema behsa hunermendekî/ê nemir dike
peyv û hevok jihevdûrketî ne. Zû zû nagihîjin hev. Lêbelê hewce ye ku “edebiyat
ango wêje” li ser xwe be û van nemiran cardin nemirtir bike.
KURTEJIYANA MIRADO
Mirado di sala
1942’yan de, li gundekî kiçik a bi navê Gêra Cahfer, ku bi ser Kercosê ve ye,
ji dayîk bûye. Navê wî yê fermî yê nasnameyê: Murat Gezici ye. Navê bavê wî
Ferho ye. Diya wî Hediya jî dotmama bavê wî bû. Ferho kurê Ehmedê Îsayê Kinê
ye. Dibêjin ku Îsayê Kinê beriya sed salî ji Biyaxetê hatiye û li Tora Hevêrka
bi cih bûye. Eslê xwe ji derdora Şengalê ne. Du birayên Mirado hene: Xelîl û
Cemîl; û çar xwîşkên wî hene: Delal, Aliya, Sêvê û Cewahîr. Ew bi gotinek gelêrî “mitirb” in. Paşnavê wan ji navê dayîka wan tê; ev tişt jî di nava
kurdan de tişteke girîng e ku vê pêşgotinê tîne li bîra mirov: “Şêr şêr e; çi jin
e, çi mêr e.” Mirado heta
14 saliya xwe li Gêra Cahfer bi malbata xwe re jiyaye. Wê demê birçîbûnek gelek
mezin di nav welêt de hebû. Mirado di kiçikatiya xwe de zêdetirîn bi mamê xwe û
bavê xwe re bûye. Li wan guhdar kiriye û bi wan re geriyaye. Bi alikariya mamên
xwe Yûsiv û Reşît, bavê xwe Ferho ribabê elimiye. Di çardehsaliya xwe de weke
hunermendekî xweser û profesyonel li ser mûzîk û ribabê sekiniye û gelek baş
fêr bûye. Di bîstsaliya xwe de dotmama xwe re dizewice. Dibêjin ku rojekê
Mirado li gel mamê xwe Yûsiv di civatekê hunerî de amade bûye. Li ser vê yekê
rûniştiyê civatê û civat, pirsa wî ji mamê wî Yûsiv dikin. (Yûsivê Zekiyayê ku
mam û xezurê Mirad bû. Tê gotin ku Yûsiv hunermendekî mezin bû. Tê gotin ku Mirad
ji mamê xwe zêdetir kiriye.) Dibêjin “şagirtê te kî ye?” Yûsiv dibêje “biraziyê
min e. Ew jî hunermend e, li ribabê dixe û distirêne.” Li ser vê pirsê Mirad
radije ribaba xwe û kilama “Bavê Seyrê” distire. Dibêjin ku her çendî Yûsiv
strana “Bavê Seyrê” xweş distirand lê piştî vê civatê êdî Mirad bi kilama Bavê
Seyrê ve hatiye naskirin. Yûsiv jî fêm dike ku Mirad, di bin re li malê li ser
ribabê dişixule. Piştî demekê navê Mirad belav bû û roj bi roj hate naskirin. Di
dawiya xebateke bi rêk û pêk de Mirad gihîşte xweserî û stîla xwe, û bi navê
malbata xwe hate binavkirin. Êdî navê wî bûbû “Miradê Kinê”. Li her dera ku
Mirad diçûyê, gel xwe digihand Mirad ji bo ku li dengê wî guhdar bikin û eger
bikaribin kasetekê li ber dengê wî tomar bikin.
Tirba Mirado, Goristana Zeviyê/Sêrt, Wêne: Selamî ESEN |
HUNERMENDIYA MIRADO
Mirado
mitirb bû. Hunera mitirbiyê gelek kokdar e. Mûzîk, reqs û şanoya mitirban cihek
gelek girîng digire. Di hunera mitirban û
hunera herêma Toran de “erotîzm” weke hêmayeke gelek xweşik cih digire. Zêdetir
di reqsê de erotîzm tê xuyakirin. Her wiha Mirado çiqas behsa çiçik û memikan
dikira yên ku li wir hazir bûn, ji fêhêtiya serên xwe datêniyan li ber xwe.
Guhdarvan bi kompeksên xwe yên zayendî re rû bi rû dimaniyan. Lê bila xelet
neyê fêm kirin, ev ne doxînsistî ye; ev rastiya zayendê ye û bi peyvên hunerî tên
neqişandin. Ango Mirado jinê nake objeyekê zayendê; ya bi rast ew jinê dike
rastiya evînê. Wek hûn jî dizanin zayend pariyekî evînê ye. Lê di sedsala 21.
de heçko evîn bûye pariyekî zayendê! Kurê Mirado, Seîd Gezici dibêje ku eslê
wan ji Şengalê tê. Hunermend Seîd Yusiv û Mirado bi heman toxmê ne. Di
kevneşopiya ribabê û hunera bidevikî ya herêma Toran de Miradê Kinê ez dikarim
bêjim ku cihê herî mezin girtiye. Hunera bidevikî re gelek xizmet kiriye. Tu
carî rûyê studyoyê nedîtiye û bi derfetên xwe kasêtan tomar kiriye. Te dî, ji
berê mirov pêl du tûşên teybê dikir û deng tomar dikir. Ev kilam û stranên
Mirado yên ku em guhdar dikin jî bi vî awayî tomar bûne. Kilama xwe ya “Xirabo”
bi Erebên Sêrtê re distre. Di gelek kilam û stranên xwe de ewî zora oldarên
xapînok biriye. Hinek stranên wî ev in: “Sêva Heciya” “Tu Xayîn î Kuro” “Haydê
Dê Gel Yanima, Sar Kollarî Boynûma”, “Sabîha”, “Ehmed Axa û Eyşê Xanimê”,
“Lawikê Deqorî”, “Seyrê û Eliyê Mamed”, “Ziravê”, “Êstilê”, “Keçikê Bimeş”,
“Xirabo” “Awirên Esmera”, “Navê Kekçê Heyatê” hwd.
Lêkolîner Salihê
Kevirbirî dibêje: “Di nav kilamên Mirado de, kilamek heye ku tu dengbêj nikare wekî wî
xweş û baş bistre. Ev kilama hanê, kilama "Ferman e" ye ku li ser
"Serhildana Mala Eliyê Ûnis" hatiye gotin. Bi rastî jî gava mirov li
vê kilamê guhdarî dike, hîsiyeta ku çawa wê lehzê mirov li qada şer e, pêk tê”
Ciwan Haco dibêje: “Mirado… Ax,
Mirado… Bawer bikim ku dengek wisa dusedsalan carek tê jînê. Rûyê studyoyê qet
nedît. Eger Mirado ekîbek profesyonel re bixebitiya wê bibûya starek ê dinyayê.
Mixabin, her dem di malê de bitenê dixebitiya. Ji berê mitirb hebûn. Ji van
kedkarê mûzîkê (mitirban) re bi çavêkî bed dihata nêrîn û tinaz li wan dihata
kirin. Mirado jî mitirb bû. Hîn ez zarok bûm di her malê de kasêtek a Mirado
hebû. Bahozê wî çaxî Mirado bû. Ez bawer nakim ku Mirado ji mûzîka Caz’ê dûr e.
Eger Mirado niha bijiya yê di dinyayê de Caz’a herî mezin derbiketa holê. Caz
emprovîzyon e. Mirado mafê emprovîzyonê daye. Çend caran ewî min giriyandiye.
Dema ez îro wî guhdar dikim, ez dibêjim tu cûdabûna wî û Rolling Stones’ê
tuneye.”
Diljen Ronî dibêje:
“Miradê Kinê, di nav mûzîka kurdî de cihek
pirr mezin girtiye. Pê ribaba xwe şayeserên pirr dewlemend ava kiriye. Mûzîka
wî, îro ji mûzîka kurdî ya modern re bûye çavkanî. Min di albûma xwe (Çend
Gotinên Evînê) de strana wî ya Navê Keçkê Heyatê, bi formata hîp-hopê stirandiye.
Ev jî vî tîne zimên: di hunera kurdî de stranên bi formata hîp-hop, caz, rockê
ji berê ve hene. Hewce ye ku mirov wan bikole û wan bi enstrumanên hemdemî li
hev bîne. Ev dê rengîniyê bixe di hunera me de. Ewî ribaba xwe wek vîrtozekî bi
kar aniye û ewî ji mûzîka gelêrî re ta’mek nû aniye. Îroj bi sedan besteyên wî
bi aliyê hunermendên kurd ve tên gotin. Ribab, mîrîtiya dengbêjiyê ye.”
Hozan
Brader ji kurê Mirado, Sait Gezici re dibêje: “Min hemû kasetên
bavê te guhdar kir. Bi kîjan stîlê de bibêjiya dengê wî qet detone nedibû. Û ew
ji ber me hemûyan ve ye.”
Şerefxan
Cizîrî dinivîse: “Deng li welêt hê jî wekî dengê Miradê Kinê peyda nebûye. Ew dengê
zîz û zelal, bilind wekî Çiyayê Zagrosê û xurt wekî naqosa dêrên filehan, bûye
normekî ji dengbêjiya welêt re û li hemû deverên welêt belav bûye. Miradê Kinê
bi dengê xwe yê berz û zelal, nexweşan ji nava nivînan radike li ser piyan.”
Tesîra Mirado li ser hunermendên Kurd zehf bû. Ji xeynî hunermendên reqsê (Îmad Selîm, Adnan Dilxwaz, Ekremo, Kasım Koç, Bahramo hwd.) hunermendên rock, caz û pop ê jî di bin tesîra wî de man û dimînin jî. Ciwan Haco, Rojda, Jan Axîn, Diljen Ronî, Hozan Beşir, Koma Hezex, Koma Zerdeştê Kal ji van hunermdan/koman hinek in. Her çiqas em bibêjin mûzîka kurdî pêş ve çûye jî gere em vê jî qebûl bikin: mûzîk ne hunerek bêesl e ku çêbûyîna stranan ne wek “weledê zinayê” ne. Belkî her kes dikare stranan bêje lê her kes nikare stranan bi dilekî bawer, bi hestekî xweyhêz û besteyek xurt çêbike. Mirado bestekar, kilambêj û reqasbêjek pirralî ye. Emrê wî kurt bû lê dengê wî tu carî nemir. Heta niha jî Mirado rûneniştandine cihê pîroz a ku wî di civaka kurd de bi dest xistî. Hêj ecêb dimînin, “weyy me çava Mirado nas nekiriye…” Te dî, gotinek me heye: piştî tirrê, kezîkurrê… Mirado gava bê fêmkirin wê kifş bibe: Mirado, yek ji wan “xezîneyên ku heft qet ji bine erdê derketine li ser rûyê erdê” ye.
Mijdar/2011
Sêrt
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder